طراحی و ساخت مخازن آب مقاوم در برابر زلزله

طراحی و ساخت مخازن آب مقاوم در برابر زلزله

قطعاً نه تنها در کشور ما، بلکه در خیلی از کشورهای دنیا نیاز به آب بیش از پیش افزایش پیدا کرده است. در نتیجه باید صرفه‌ جویی به طور اصولی انجام شود و از لوازمی استفاده کرد تا بتواند ذخیره سازی آب را به درستی انجام دهد. نیاز کشور ما هم مانند هر جای دیگری نسبت به ذخیره آب نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است‌.

در نتیجه باید مخازن ذخیره سازی با کیفیتی وجود داشته باشد که در طرح‌ ها و انواع مختلف تولید شده باشند تا بتوانند کیفیت آب را در برابر عوامل زیست محیطی بالا ببرند‌. یکی از این عوامل می‌ تواند زلزله هم باشد که در این مبحث به طور کامل راجع به طراحی و ساخت مخزن آب مقاوم در برابر زلزله به طور کامل صحبت خواهیم کرد.

مخزن آب زلزله

مخازن مختلفی وجود دارند که می‌ توانند برای ذخیره کردن آب از آنها استفاده کرد. مخزن آب می‌ تواند آب را در طولانی مدت نگهداری کند. آبی که تغییر بو، رنگ و مزه نداشته باشد. شما می‌ توانید مخزن پلاستیکی، فلزی یا فولادی را تهیه کنید که مقاومت آنها در حد معمول است اما ممکن است در برابر عوامل جوی مثل طوفان یا اتفاقات و بلایای طبیعی مثل زلزله خیلی از خودشان مقاومت نشان ندهند و به مرور زمان تخریب در آنها اتفاق بیفتد یا در این شرایط دچار مشکل شوند و آب هدر برود. در واقع نشت آب می‌ تواند مشکلات زیست محیطی را هم تشدید کند.

به خاطر همین شما باید مخزنی را انتخاب کنید که هم مقاومت شیمیایی بالایی داشته باشد، هم طول عمر زیادی داشته باشد و هم اینکه خاصیت ضد زلزله داشته باشد. البته چنین مخزن‌ هایی شاید برای مصارف روزانه در ساختمان مسکونی استفاده نشوند و بیشتر در محیط‌ های صنعتی به کار گرفته شوند. به هر حال به غیر از مخازن گالوانیزه (فلزی) یا پلاستیکیِ معمولی، مخازن دیگری هم هستند که خیلی بهتر ظاهر شده‌ اند و در برابر مشکلاتی مانند زلزله دوام می‌ آورند و آن هم مخازن پلیمری است. این مخازن وزن سبکی دارند و استحکام آنها بسیار زیاد است.

مزایای آنها نسبت به انواع فلزی بیشتر است اما اگر می‌ خواهید این مقاومت به حد خیلی بالایی برسد، باید مخزن کامپوزیتی را استفاده کنید، زیرا این مخزن‌ ها نسل جدیدتری محسوب می‌ شوند. داخل آنها ترکیبی از الیاف شیشه و رزین پلیمری وجود دارد. مثلاً داخل آنها موادی مانند اپوکسی استفاده می‌ شود که در برابر عوامل محیطی مثل زلزله مقاومت زیادی از خودشان نشان می‌ دهند. هر چقدر که سطح مقاوم سازی آن افزایش پیدا کند، قطعاً قیمت آنها هم بالاتر می‌ رود.

طراحی و ساخت مخازن آب مقاوم در برابر زلزله

طراحی و ساخت مخزن آب ضد زلزله

اگر شما بخواهید یک تانکر آب ضد زلزله و مقاوم خریداری کنید، یعنی مخزنی را خریده‌ اید که طراحی و ساخت آن متفاوت است. چینش الیاف داخل آنها باید در جهت صفر تا ۹۰ درجه تعیین شده باشد تا بتواند مقاوم سازی را در برابر زلزله انجام دهد‌. معمولا مخازن کامپوزیتی چنین روشی برای ساختار دارند. ساخت آنها می‌ تواند به روش دستگاهی یا دستی باشد. اگر شما از روش دستی استفاده کنید، نیازی نیست که به سراغ استفاده از تجهیزات پیشرفته بروید.

هزینه‌ ای هم که پرداخت می‌ کنید کمتر است اما نکته‌ ای که باید در نظر بگیرید، این است که پروسه و ساخت آنها مدت زمان طولانی‌ تری نیاز دارد اما اگر بخواهید به سراغ روش دستگاهی بروید، دستگاه رشته پیچی را در این مخازن به درستی انجام می‌ دهد. وزن این مخازن خیلی سبک است. چینش الیاف در جهت های مختلف انجام می‌ گردد و مقاومت مخزن را در برابر عوامل طبیعی بالا می‌ برد.

حمل و نقل این مخزن‌ ها کار سختی نیست. حتی در محیط‌ های صعب العبور هم می‌ توان از آنها استفاده کرد. مزیت مهم آن ها این است که شاهد نشتی آب در آنها نیستید‌ و طول عمر آنها خیلی زیاد است. پس اگر در محیط زلزله خیز قرار دارید، حتماً باید از مخازن کامپوزیتی استفاده کنید. البته اگر مخازن فولادی دارید؛ باز هم جای نگرانی نیست. شما می‌ توانید با استفاده از کامپوزیت‌ ها سبک‌ سازی و مقاوم سازی را در آنها به وجود بیاورید. در نتیجه هم هزینه کمتری پرداخت می‌ کنید و هم تا حد زیادی در زمان صرفه‌ جویی می‌ شود.

خرید مخازن مقاوم در برابر زلزله

فرقی ندارد مخزنی که می‌ خواهید خریداری کنید، در برابر زلزله مقاوم سازی شده باشد یا یک مخزن معمولی و عادی برای مصرف خانگی باشد. شما می‌ توانید بهترین و با کیفیت‌ ترین مخازن را از مجموعه ما یعنی ابریشم پلاس تهیه کنید. تمامی محصولاتی که در مجموعه ما به فروش می‌ رسند، حداکثر کیفیت را دارند و مطمئناً می‌ توانید یک خرید عالی را داشته باشید.

فقط کافی است که نیاز خود را مشخص کنید و ببینید که چه محصولی با چه ویژگی‌ هایی نیاز دارید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن کارتان را پیش ببرید. قیمت‌ های مجموعه ما نیز کاملاً استاندارد هستند و مطمئناً از خرید خود رضایت کافی را خواهید داشت.

طراحی و ساخت مخازن آب مقاوم در برابر زلزله

جمع‌ بندی

زندگی در مناطق زلزله خیز نیازمند رعایت یک سری اصول است؛ اصولی که به شما کمک می‌ کند سطح مقاومت را در لوازم بالا ببرید. از طرفی می توانید با یک بار هزینه از حداکثر کارایی یک محصول استفاده کنید. گاهی اوقات شما دستتان برای انتخاب باز است و می‌ توانید یک سری مقاوم سازی‌ ها را در برابر زلزله انجام دهید که در مورد مخازن هم چنین امکانی وجود دارد.

ما در این مبحث به طور کامل به شما توضیح دادیم که مخازن کامپوزیتی چگونه می‌ توانند در برابر زلزله مقاومت داشته باشند و گزینه خوبی برای خرید در مناطق زلزله خیز باشند. البته که باید از قبل خوب تحقیق کنید و تمامی جزئیات لازم را برای سفارش سازی در اختیار تولید کنندگان بگذارید تا بتوانید محصول مورد نظر را تحویل بگیرید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد